Orosházi edző a kölni Sportegyetemen

viktor_duisburg_03A Magyar Kézilabda Szövetség és a Nyugat-Német Tartományi Kézilabda Szövetség között kialakított fiatal edzők és játékvezetők képzését célzó cserekapcsolat keretében két edző és két játékvezetői páros töltött néhány napot tanulmányúton Duisburgban március 30. és április 3. között. A delegáció tagja volt az OFKSE utánpótlás edzője, Jámbor-Kardos Viktor is.

A program keretében tett szakmai látogatás során a magyar résztvevők betekintést nyertek a kölni Sportegyetemen folyó kézilabda szakmai munkába, a jelenleg folyó és nemrég lezárult kutatásokba, meglátogatták a dormageni sportakadémiát. Az edzők edzéslátogatáson és gyakorlati edzőképzésen vettek részt, míg a játékvezetők fizikai teszteken szerepeltek, és közreműködtek egy-egy Oberliga férfi mérkőzésen.

A csereprogramban szerzett benyomásairól, tapasztalatairól kérdeztük Viktort hazatérése után.

– Milyen várakozásokkal tekintettél a németországi tanulmányút elé?
– A részben eltérő kézilabda kultúrák megismerésének vágya keltette fel érdeklődésemet a két kézilabda szövetség edző-játékvezető csereprogramja iránt. A szakmai programok és közös beszélgetések, az utánpótlás- és felnőtt kézilabdázásról – a tanítás metódusáról, lépcsőfokairól, gyakorlati megjelenéséről – folyatott eszmecserék, saját látásmódom kiszélesítésében nagy segítségemre lesznek.

aaa

A magyar delegáció a kölni Sportegyetem előtt

– Bizonyára számos hasznos tapasztalatot szereztél a néhány nap alatt. Megosztanál velünk ezek közül valamit, ami talán újdonság lehet számunkra?
– Talán a világ, de a hallgatók száma alapján minden bizonyossággal Európa legnagyobb, a sporttudományok minden szegmensével foglakozó sportegyetemén Kölnben a kézilabdázás oktatásának egyetemi szintű rendszerét ismerhettük meg. Az alap (BA) és mester (MA) fokozaton kézilabdázás tanulni vágyók 6 féléven keresztül mindösszesen 250 órában (gyakorlat és elmélet együttesen) sajátíthatják el a tanításhoz, edzősködéshez szükséges alapvető és felsőfokú tudást. Mint megtudtuk, a kézilabdázás és más sportjátékok területén nem kizárólag a sportági technikák-taktikák tanítása zajlik, ugyanakkor a kutatás-fejlesztés területén is jelentős erőfeszítések történnek. Így „fejlesztették ki” az a „Speed-Handball” elnevezésű játékot, melynek alapját a strandkézilabda szabályrendszere adja részben, és mely játéknak lényege kisiskolás korban értékelődhetne fel, akár versenyrendszerben alkalmazhatóan is. A szempontunkból fontos megkötés, hogy a gólt szerző csapat minden tagja köteles cserélni, valamint hogy a támadó csapat minden esetben emberelőnyben támad (kapus mezőnyjátékosként szerepel) – így folyamatosan döntési szituációkban vannak a játékosok és senki nem unatkozik a kispadon. A játék nem a technikai képességek, sokkal inkább a gondolkodás – döntés –, valamint a sportági állóképesség fejlesztésére alkalmas. A játék továbbfejlesztése és versenyrendszerbe való beillesztése a kisiskolás korban meggondolandó, edzésmódszertanba való beillesztése véleményem szerint ajánlott lenne.

– Milyen az utánpótlás-nevelés felépítése Németországban?
– A német kézilabda utánpótlás-neveléshez, annak felépítéséhez kapcsolódó szakmai programokat két blokkra bontanám. Először kiemelném azt a bentlakásos (internátusi) rendszert, amely a NEKA-hoz hasonlóan a tanulás-sportolás-kikapcsolódás/feltöltődés hármasában gondolkozik az utánpótlás sportolókról. Az általunk megismert dormageni Knechstedten sportinternátusban nem csak a sportoláshoz szükséges feltételeket, hanem véleményem szerint a felnőtt, akár sportkarrier utáni, életre is nevelik a sportolókat (pl. időbeosztás, lakókörnyezet fenntartása). Az internátus alapját adó Bundesliga 3-ban játszó felnőtt csapat utánpótlása a német kézilabdázásban fontos szerepet tölt be. A szakmai munka fundamentuma a technikai alapok biztos elsajátítása és alkalmazása eltérő szituációkban, valamint a döntéshozatali képesség alapjainak kikényszerítése, határainak folyamatos kitolása és a jó/rossz döntések arányának javítása. A számomra legértékesebb tapasztalat és edzői szemléletem megerősítése, hogy a technikai hiányosságokat kell javítani, folyamatos egyéni-csoportos hibajavítással. Ha itthon felnő egy edző-játékos generáció úgy, hogy ezek a dolgok a helyükre kerülnek, minden bizonnyal versenybe szállhatunk felnőtt szinten is a német kézilabdázással.

aaa

A programban résztvevő két magyar tréner: Jámbor-Kardos Viktor és az NB I/B-s Békés edzője, Papp Bálint

– Az utánpótlás korú gyerekekkel kik és hogyan foglalkoznak, ők hogyan kapják a képzést?
– A választ a bottropi C-licenszes edzőképzésen kaptam meg, mely a másik blokkja volt a szakmai programunknak. Az edzőképzés időtartama hasonló a hazaihoz (8 hónap), azonban sokkal gyakorlatiasabb. A fő technikai-taktikai alapok tanítása rövid, 1,5 órás a fő elemekre koncentráló elméleti előadással kezdődött és 3-4 órás gyakorlati (közös gyakorlat és edzésvezetés) résszel folytatódott. Ezen a szinten hasznosnak tartom ezt a tanítási metódust, hiszen az edzéseken való bemutatás-magyarázat során helyes képet kapnak a gyerekek a technika végrehajtásáról. Összességében tetszett a nyitottság – a kommunikatív, az egymás tudására, meglátásaira épülő gyakorlati oktatás.

– Az MKSZ tájékoztatása szerint Oberliga mérkőzéseken is közreműködtetek. Ott mi volt a tennivalója a két magyar edzőnek?
– A további szakmai program két mérkőzés elemzésével folytatódott, amelyeket a velünk utazó Vastag-Paska és Marton-Szabó játékvezetői párosok dirigáltak. Az Oberliga találkozók megfigyeléséhez segítséget nyújtott Florian Fenzel A-licenszes edző, a csereprogram szakmai vezetője. A mérkőzéseken magyar kollégám ellen „meccselhettem”, véleményezhettem az edző döntéseit és gondolhattam újra/tovább a döntő szituációkat.

– Milyen személyes benyomásokat szereztél a csereprogram során?
– A szakmai program számomra nagyon nagy élmény volt. Egy másik ország, de hasonló gondolkodású kézilabdabarátait, edzőit, vezetőit, játékvezetőit ismerhettem meg. Elméleti és gyakorlati tudásom is bővült, valamint megerősödött hitem a technikai alapok képzésének fontosságában. Azt hiszem nem irigykedni, hanem példát venni kell, tanulni abból ahogy mások csinálják, el lesni az apró dolgokat. Mi is képesek vagyunk erre, sőt még jobbra is!

A Magyar Kézilabda Szövetség közlése szerint a német fél, a csapatok és a szakemberek mind az edzők, mind a játékvezetők szakmai felkészültségével és mérkőzésen nyújtott teljesítményével maximálisan elégedettek voltak. Az együttműködés folytatásáról és következő állomásairól az MKSZ hamarosan megkezdi az egyeztetéseket a Nyugat-Német Tartományi Kézilabda Szövetséggel.

A bejegyzés kategóriája: Hírek
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.